Direktlänk till inlägg 16 augusti 2013

Resan hem

Av C L - 16 augusti 2013 00:31

Jag firar min 32,1-årsdag i köer på Autobahn med kaffe och choklad. Kunde varit värre. Semestern kunde ju varit slut. Imorgon ska jag ringa till jobb och säga att jag tyvärr inte kan komma pga köer i Tyskland. Men det regnar inte i tunnlarna i Österrike.

Efter att ha lämnat ett varmt Kroatien kommer vi till Österrike på vår väg hem. Det märks att det har varit varmt här oxå för nu regnar det och från de gröna idylliska bergen kommer det vit tjock ånga som blandar sig med molnen. Barnen är imponerade och ställer en massa frågor. Vi svarar så bra vi kan men det slutar med att alla moln kommer från Österrike och det är deras fel när det regnar i Sverige.
Inne i en tunnel som går genom hela berget konstaterar min dotter; här inne regnar det inte.

Det är en fantastisk upplevelse att köra på Autobahn. Naturen som susar förbi i snabb fart, gemenskapen mellan bilisterna när de kryssar mellan filerna, lämnar plats till varandra och vinkar tack efteråt. Tills det helt plötsligt tar stopp. Den trevliga fartdåren som sicksackat förbi alla (men tackat för hjälpen) har kraschat in i vägarbetet längre fram. Den flytande trafiken förvandlas till en milslång kö där varningsblinkers blinkar på var och varannan bil. Vissa förare verkar uttråkande och roar sig med att byta filer. I nästan varje tysk bil tänds en ciggaret och i min bil vaknar barnen och undrar varför vi står stilla. Såhär på väg hem från semestern kan jag ärligt säga att bilsemester är överreklamerat. Samtalsämnena tar slut i mitten av Tyskland, därefter finns bara sövande tystnad som lite då och då avbryts med -Jag är kissig. Wifi är ju inte att tänka på och aktivitetsutbudet är ganska litet i en bil. Detta resulterar i att barnen sover större delen av färden vilket är ganska skönt för oss i bilen men när trafiken börjar rulla igen och trafikanterna tackar fartdåren i vägräcket när de kör förbi så är det dags att ta in på hotell för natten. Då påbörjas det väldigt pedagogiska föräldrararbetet med att förklara för barnen att de egentligen är trötta och att all sömn i bilen bara var en illusion och att de kommer inte orka att sitta i en bil hela dagen imorgon oxå om de inte sover nu. Efter en halvtimme ger jag upp, som tur är finns det tyskdubbade barnprogram hela nätterna. Om inte den dåliga dubbningen av en animerad japansk serie söver dom kan nog ändå inget få dom att somna.

Andra dagen gryr och alla ser fram emot ytterligare en dag i bilen. Eftersom barnen har tråkigt efter tio minuter börjar dom fråga allt möjligt, detta leder till diskussioner mellan dom och eftersom båda är av olika åsikter så stiger irritationen. Vi kommer fram till att det bästa är om svaret på alla frågor är Bamse och skulle det mot allt förmodan vara fel är det säkert 120mil som är det rätta svaret. Diskussionerna avtar men då de redan är irriterade och instängda i ett trångt utrymme och minsta blick eller rörelse blir till ett slagsmål. Jag bönar barnen om att somna och min man skrattar åt mig. I nästa stund stannar trafiken igen.
Ledsen men jag kan inte komma till jobbet, det är kö i Tyskland.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C L - 18 mars 2020 17:35

Apokalypsen har kommit! Viruset sprider sig över världen och läget är minst sagt kaosartat. Olika regeringar hanterar krisen på olika sätt, nästan alla länder är drabbade men i olika skalor. Hobbyproffessorer lägger ut uppdateringar på sociala med...

Av C L - 4 december 2018 22:57


Första gången jag hoppade upp på en hästrygg efter att jag fått mitt första barn hörde jag en inre röst som sa ? du har redan förbrukat en hel del liv, vill du verkligen riskera det sista. Nej, så jag hoppade av hästen igen. Ridningen ersattes av söt...

Av C L - 28 augusti 2018 19:54

Roadtrip 2018 är igång. Både barnen och hundarna är vana vid proceduren så allt är som vanligt, Alicia och Alexander i baksätet, Marley hoppar in i mitten och blir bältad, Max lägger sig på golvet framför passagerarsätet och somnar innan bilen börja...

Av C L - 28 juli 2014 17:08

Jag kör på motorvägen på väg hem från jobbet, hunden sitter i sätet bredvid och AC:n är på högsta eftersom det är ganska varmt. När jag kört en stund kommer en gul bil på mötande vägbana. Jag börjar skruva på mig och försöker tänka på annat. Efter ba...

Av C L - 6 april 2014 11:31

Så satt vi på båten på väg till Polen. Resa med arbetskollegor för att lära oss av varandra, vissa har jag träffat förr andra har jag bara pratat med i telefon. Det gäller att uppföra sig, eftersom jag har min sambo med mig så får jag antagligen uppf...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Boken


Skapa flashcards